De Verbindende Kracht



Kinderen van Nu

Kinderen van Nu

Er zijn twee manieren van denken. Je kan denken in woorden, zoals de meeste van ons doen. Maar je kan ook denken in beelden/plaatjes. En natuurlijk bestaan er allerlei vormen tussen die twee in.

Kinderen die alleen maar in beelden denken noem je beelddenkers. Alle informatie die zij binnen krijgen, vertalen zij in plaatjes. Om dit plaatje compleet te krijgen gebruikt een beelddenker al zijn zintuigen. Je weet pas wat een boom is als je de boom hebt ervaren (dus gevoeld, geroken, gehoord hoe de wind door de bladeren ruist).
Alles wat er geleerd en ervaren wordt, wordt opgeslagen in plaatjes/beelden. Alles wat belangrijk is, maar ook alles wat niet belangrijk is. Beelddenkers kunnen moeilijk filteren wat wel en niet belangrijk is. Al die beelden worden opgeslagen in het hoofd, waardoor hun hoofd af en toe net een flipperkast is.
Het gevolg is dat een beelddenker snel moe wordt, zich minder goed kan concentreren en soms klaagt dat zijn hoofd zo vol zit. Vaak wordt door de leerkracht op school gezegd: “Het zit er wel in, maar komt er niet uit”.
Logisch, want deze kinderen leren op een heel andere manier dan kinderen die in woorden denken. De manier van lesgeven op de meeste scholen houdt nog geen rekening met de leerwijze van beelddenkers.

In de workshop Beelddenken krijg je inzicht in de manier waarop een beelddenker leert. En je krijgt tips hoe je het beste bij hun manier van leren aan kan sluiten.

Vraag gerust om informatie over de verschillende workshops die wij over kinderen van nu kunnen bieden.